Unieważniona jeszcze w zeszłym roku 2 część przetargu na dostarczenie autobusów elektrycznych napędzanych wodorem klasy MEGA właśnie została ponownie otwarta. Oferty można składać tylko do 7 marca.
W Bielsku-Białej dużo się dzieje. Podsumowywaliśmy niedawno
wszystkie bieżące przetargi, toczące się z inicjatywy i pod kuratelą MZK Bielsko-Biała. Jednym z nich była unieważniona 30 grudnia część postępowania na dostarczenie 4 autobusów klasy MAXI oraz 2 autobusów klasy MEGA. Część pierwszą na autobusy MAXI wygrał Solaris. Druga część (na autobusy MEGA) została unieważniona – odrzucono jedyną złożoną w postępowaniu ofertę.
Spodziewaliśmy się zatem rychłego otwarcia nowego przetargu wyłącznie na pojazdy klasy MEGA. Oferty w postępowaniu można składać do 7 marca. Sprawdźmy więc, jakie wymagania techniczne stawia przed potencjalnym Wykonawcą MZK Bielsko-Biała.
Specyfikacja techniczna
Pojazdy klasy MEGA o długości od 17,5 do 18,75 metra mają pomieścić minimum 125 pasażerów, z czego 35 na miejscach siedzących. Niskopodłogowe pojazdy – z wejściem na wysokości maksymalnej 330 mm – mają posiadać cztery pary podwójnych drzwi w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą klimatyzowane. Wymagany jest również układ ogrzewania wyposażony w zbiornik akumulacyjny/elektryczny agregat grzewczy o mocy grzewczej min. 30 kW. Przewidziano także monitoring i system informacji pasażerskiej.
Wymagana minimalna moc netto układu napędowego to 220 kW. Zamawiający oczekuje systemu odzysku energii podczas hamowania i jazdy z góry, a także systemu ograniczenia prędkości do 70 km/h. Pojazdy mają być wyposażone w akumulator trakcyjny o pojemności minimum 45 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w akumulatorze trakcyjnym powinna umożliwić wykonanie awaryjnego zjazdu autobusu na dystansie co najmniej 20 km – w sytuacji, gdy wodorowe ogniwo paliwowe nie działa. Przewidziano ładowanie plug-in. Wymagane jest ogniwo paliwowe o mocy minimum 100 kW, zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych, które musi stanowić podstawę zasilania autobusu. Jego umiejscowienie przewidziano na dachu. Zbiorniki o pojemności minimum 1900 litrów oraz masie użytecznej zmagazynowanego wodoru minimum 51 kg mają zapewniać co najmniej 300 km zasięgu. Wymagany czas tankowania określono na około 10-15 minut.
Terminy, udział w postepowaniu i ocena ofertO wyborze ostatecznej oferty decydują cena (65%), rozwiązania techniczne (15%) i gwarancja (20%).
Zamawiający wymaga, aby Wykonawca wykazał, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał dostawę co najmniej jednego fabrycznie nowego autobusu z silnikiem elektrycznym napędzanym ogniwami wodorowymi. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji zamówienia w terminie do 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.